Czym jest anchor tekst i jakie ma znaczenie dla SEO?

Optymalizacja wewnętrzna często polega na kupowaniu lub umieszczaniu linków partnerskich z innych stron internetowych. Umiejętność prawidłowego umieszczania anchorów ma ogromne znaczenie, ponieważ elementy te mają bezpośredni wpływ na pozycję strony w wyszukiwarkach.

Czym jest anchor tekst i anchor link?

Anchor tekst to część łącza widziana przez użytkowników witryny (umieszczona między znacznikami). Jest to klikalna fraza składająca się ze słów kluczowych lub zdań, które bezpośrednio odnoszą się do tematyki strony internetowej. Kotwica pomaga użytkownikowi zapoznać się z przybliżoną zawartością strony zewnętrznej lub wewnętrznej, zanim jeszcze ją odwiedzi. Anchor link to linki, w których anchorami nie są adresy URL, do których użytkownik przechodzi, lecz określone słowa kluczowe.

Dlaczego warto używać anchor tekstów i do czego służą?

Klikalny tekst, który stanowi link zakotwiczenia, wpływa na ranking witryny w SERP (Search Engine Results Page), ponieważ ma wpływ na wagę linku na stronie, do której prowadzi. Im bardziej istotny jest anchor seo, tym większą wagę będzie miał link w ogólnym profilu linków witryny.

Boty wyszukiwarek zawsze biorą pod uwagę anchory linków. Dlatego należy starannie dobierać anchor, przy ich umieszczaniu (szczegóły: https://sempai.pl/blog/anchor-wszystko-co-musisz-o-nim-wiedziec/). Ten typ linku jest również bardzo przydatny w przypadku linkowania wewnętrznego, ponieważ:

  • Pomaga użytkownikowi szybciej odnaleźć właściwe strony witryny;
  • Pozwala robotom wyszukiwarek na indeksowanie stron na drugim lub nawet wyższym poziomie zagnieżdżenia.

Jakie rodzaje kotwic są najlepsze do promocji i dlaczego?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Można spróbować przeanalizować listę anchorów kilku konkurencyjnych witryn i na tej podstawie znaleźć najbardziej efektywną opcję. Pewne jest to, że aby skutecznie promować swoją stronę, należy stosować anchory bezpośrednie, częściowe i linki bez anchorów.

Aby zbadać listę anchorów konkurencji, można skorzystać z dość dobrze znanych narzędzi: Semrush, Ahrefs, Majestic, Serpstat. Warto sprawdzić, które anchory Twoi konkurenci uważają za najważniejsze, które umieścili na początku okresy pozycjonowania, jak zmienia się ich profil anchorów w czasie. Wszystkie te dane pomogą Ci szybko zbudować własną strategię tworzenia anchorów.