Czym jest audyt SEO i w jakim celu się go stosuje?

Każdy właściciel strony internetowej, który szuka oferty pozycjonowania dla siebie, prędzej czy później zetknie się z pojęciem „audyt SEO”. Wiele agencji pozycjonujących strony proponuje bezpłatny SEO audyt, istnieją również narzędzia online, które służą do przeprowadzenia takiej analizy. Co właściwie wchodzi w skład tej usługi i dlaczego jest ona tak ważna z punktu widzenia SEO?

Audyt SEO – co to takiego?

Audyt SEO to profesjonalna analiza strony www klienta pod kątem jej zawartości i dotychczasowego linkowania. Zdecydowana większość dobrych agencji proponuje klientowi rozpoczęcie współpracy właśnie od takiej analizy, dzięki której pozycjoner może poznać bieżące problemy strony i znaleźć optymalne rozwiązania dla nich. Stan strony klienta i aktualny profil linków przychodzących są parametrami, które mogą mieć wpływ na cenę usług SEO, ponieważ oddziałują na to, ile czasu, pracy i środków będzie musiała zainwestować agencja w osiągnięcie dla przedsiębiorcy zakładanych rezultatów.

Na profesjonalny SEO audyt strony www składają się m.in.:

  • gruntowna analiza kodu źródłowego witryny
  • poszukiwanie niedziałających podstron, zduplikowanych treści
  • ocena mapy strony, linkowania wewnętrznego
  • prześledzenie, jak strona wyświetla się na różnych typach urządzeń

Wspomniane elementy to tzw. audyt on-site, czyli bezpośrednio na analizowanej stronie. Równie ważny jest audyt pozycjonowania off-site, który pozwala przeanalizować ilość i jakość linków przychodzących do witryny. Dzięki niemu agencja SEO może zorientować się, czy profil linków zawiera potencjalnie szkodliwe pozycje – jeśli tak, zostaną one wyeliminowane na etapie optymalizacji.

Czy warto zrobić SEO audyt samemu?

W sieci istnieją darmowe aplikacje do audytu SEO strony. Można i warto z nich korzystać, by lepiej poznać problemy strony. Ilość informacji, jaką oferuje taki automatyczny audyt, jest zwykle przytłaczająca dla laika i w konsekwencji nie wie on, jak wdrożyć zaproponowane zmiany na stronie. W praktyce więc na ogół i tak jest potrzebny ręczny audyt SEO przeprowadzony przez profesjonalną agencję, po którym opracuje ona strategię pozycjonowania strony klienta i zacznie ją konsekwentnie wdrażać.